مقالات آموزشی

تفاوت رم DDR3 و DDR4 در چیست؟ کدامیک بهتر است؟

درباره انواع مختلف رم چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می‌دانستید که انواع مختلفی از رم وجود دارند؟ می‌دانید به هنگام خرید رم چه فاکتورهایی را باید مد نظر قرار دهید؟ تفاوت DDR3 و DDR4 را می‌دانید؟ رم یک سخت افزار فیزیکی درون کامپیوتر شما است که به طور موقت، اطلاعات را ذخیره می‌کند. اطلاعات ذخیره شده در رم در حال کار، می‌توانند در هر زمانی و به هر ترتیبی نوشته و خوانده شوند. این بدان معناست که رم سریع‌تر، به طور طبیعی هنگام پردازش داده عملکرد بهتری خواهد داشت.

با نزدیک شدن به اخبار مربوط به نسل رم های جدید که DDR5 نام دارد تقابل میان نسل های فعلی اوج خواهد گرفت که در این مطلب قصد داریم تفاوت ddr3 و ddr4 را برای شما عزیزان شفاف کنیم که در واقع چه ویژگی هایی سبب بهتر شدن نسل رم های کامپیوتری میشود. لازم به ذکر است بدانید که در ادامه اطلاعات مربوط به هر نسل از رم های گفته شده بطور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در این میان میتوانید دانش خود در این زمینه را افزایش دهید. موارد مختفی مانند سرعت و حجم و حتی قیمت را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم که این موارد در خرید محولات رم میتواند نقش بسزایی داشته باشد.

اما اگر جزو افرادی هستید که کوچک ترین فرق رم ddr3 با ddr4 را نمیدانید جای نگرانی نیست زیرا تمامی نکات ذکر شده از ابتدای نسل عرضه رم ها بوده که میتوانید با بخش های خوبی در این خصوص آشنا شوید. دقت داشته باشید که در حال حاظر نسل DDR4 را میتوان جدیدترین نسل عرضه شده برای رم های کامپیوتری دانست که در آینده ای نه چندان دور میتوان منتظر نسل جدید رم ها که DDR5 نام دارد بود پس باما همراه باشید.

رم DDR3، سومین نسخه از SDRAM (حافظه پویای همزمان با دسترسی تصادفی) است. این نوع رم، پیش‌تر از این هم به هنگام خرید حافظه به عنوان یک رم کارآمد و قابل اعتماد، مدنظر قرار می‌گرفت. اما با ظهور رم DDR4 در سال 2014، خرید رم DDR3، به شدت کاهش یافت. براساس قانون نانوشته دنیای فناوری، هر چیزی که جدیدتر باشد امکانات و ویژگی‌های بیشتری در مقایسه با انواع قبلی‌اش دارد. رم DDR4 هم از این قاعده مستثنی نیست. رم DDR4 دارای سرعت بسیار بیشتر، ظرفیت بالاتر و کیفیت ساخت بهتری است.

می‌دانید برای تشخیص رم DDR3 و DDR4، به چه عناصری باید توجه کرد؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دو نوع رم بیندازیم و تفاوت DDR3 و DDR4 را موشکافانه، بررسی کنیم.

تفاوت ddr3 و ddr4 در چیست؟

در ادامه توضیحات مربوط به فرق رم ddr3 با ddr4 میتوانید به اطلاعات خوبی دسترسی داشته باشید که طبق بررسی هایی که در این حوزه داشته ایم به مواردی که شاید ذهن شما به سمت آنها نرود نیز اشاره شده است که یکی از آن موارد ولتاز مصرفی برق میان نسل های 3 و 4 رمها بوده است که پیشنهاد میشود باما همراه باشید. در ادامه به بررسی فرق رم DDR3 و DDR4 می‌پردازیم.

ولتاژ

همانطور که در جدول زیر می بینید تفاوت DDR3 و DDR4 به لحاظ ولتاژ چندان محسوس نیست. همانند دیگر اجزای سخت افزاری، رم هم برای انجام کار خود به میزان مشخصی از نیرو نیاز دارد. DDR3 هنگام اجرا به 1.5 ولتاژ برق نیاز دارد، درحالی که DDR4 با 1.2 ولتاژ برق هم به کار خود ادامه می‌دهد. البته در مقیاس‌های بزرگتر این را می‌توان به عنوان یک تفاوت 15 واتی تفسیر کرد. در نتیجه اولین فرق رم DDR3 و DDR4 در ولتاژ آنهاست.

از دید کاربر عادی کامپیوتر، این موضوع چندان جدی تلقی نمی‌شود. اما برای سرورهای عظیم با هزاران ماژول منحصر به فرد، این اختلاف 15 واتی به معنای افزایش چشمگیر در مصرف برق است. علاوه بر این رم‌هایی که از ولتاژ کمتری استفاده می‌کنند، رم‌های پایدارتری در نظر گرفته می‌شوند و عملکرد ماشین بهتری دارند. صاحبان سرورهای بزرگ، این تفاوت رم DDR3 با DDR4 را باید مدنظر قرار دهند.

در زمینه مصرف انرژی و برق لازم است بدانید که تفاوت بسیاری در میان آنها وجود ندارد اما به هر حال نکات ذکر شده را میتوان یکی از موارد موجود در  تفاوت ddr3 و ddr4 در چیست دانست که در ادامه میتوانید به بخش های دیگری که در این خصوص مهم هستند دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که در عکس زیر میتوانید با 5 نسل از رم های قدیمی تا جدید آشنا شوید که اطلاعات مربوط به هریک از آنها در ستون و ردیف های مربوط ذکر شده است که اگر در این زمینه با سوال یا مشکلی مواجه هستنید میتوانید در بخش نظرات باما همراه باشید.

تفاوت رم ddr3 با ddr4

سرعت کلاک

اگر می‌خواهید رم، CPU یا کارت گرافیک بخرید، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید مدنظر قرار دهید، سرعت کلاک است. در اکثر موارد، این عنصر نه تنها بر عملکرد، بلکه بر قیمت هم تاثیر می‌گذارد. اگر بخواهیم تفاوت رم DDR3 با DDR4 را به لحاظ سرعت کلاک بررسی کنیم، تفاوت‌های چشمگیری را مشاهده می‌کنیم. در ادامه توضیحات مربوط به فرق رم ddr3 با ddr4 باما همراه باشید.

همانطور که در جدول بالا دیدید، رم DDR3 دارای حداکثر سرعت 2133 مگاهرتز است. این در حالی است که سرعت کلاک رم DDR4 از 2133 مگاهرتز شروع شده و تا حداکثر 4800 مگاهرتز می‌رسد. و این یعنی رم DDR4 دارای سرعت انتقال بسیار بالاتری است. در نتیجه، یک تفاوت رم DDR3 با DDR4، تفاوت چشمگیر در سرعت کلاک است.

یکی از اصلی ترین فرق ddr3 بین ddr4 را میتوان در سرعت و کارایی رمها دانست که اگر نیم نگاهی به تصویر فوق داشته باشید متوجه تفاوت رم ها در سرعت شده اید که یکی از اصلی ترین دلیل تغییر دادن رمز های قدیمی به رمز های امروزی همین مورد بوده است. شما براساس رم و سایزی که روی مادربرد خود قرار میدهید میتوانید به سرعت و ویژگی های مربوطه دسترسی داشته باشید که در این خصوص اطلاعات بیشتری نیز در ادامه قرار گرفته است که پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

الگوریتم رفرش

آیا برای تشخیص رم DDR3 و DDR4، باید به الگوریتم رفرش آنها هم توجه کرد؟ الگوریتم رفرش به زبان ساده یعنی اینکه رم شما چند بار خودش را رفرش می‌کند تا مطمئن شود برای زمان طولانی‌ای بیکار نبوده است. رم‌های قدیمی‌تر DDR3 از دو الگوریتم رفرش متفاوت استفاده می‌کردند: AR (رفرش خودکار) و SR ( خود-رفرش). براساس سناریو و زمان‌بندی‌ای که روی سیستم اعمال شده، ممکن است رم بین این دو الگوریتم، سوئیچ کند. در ادامه توضیحات مربوط به فرق رم ddr3 با ddr4 پیشنهاد میشود.

یکی دیگر از موارد موجود در تفاوت رم ddr3 و ddr4 را میتوان به الگوریتم رفرش ربط داد که این موضوع با رفرشی که در ویندوز انجام میدهید متفاوت است. رفرش رم بدین معناست که RAM مربوط براساس ویژگی هایی که در اختیار دارد در مدت زمان مشخص چندبار خودرا تازه سازی یا همان رفرش میکند. این ویژگی در زمان هایی که ویندوز روشن است اما فعالیتی روی آن انجام نمیگیرد اهمیت بالایی داشته که اگر از رم های نسل DDR4 استفاده کنید این مورد سرعت بالایی را در تمامی لحظات برای شما قرار خواهد داد.

این در حالی است که DDR4 به صورت خودکار و به طور فعالانه رفرش می‌کند تا اطمینان حاصل کند هیچ اطلاعات جدیدی در صف پردازش وجود ندارد. در واقع یک تفاوت DDR3 و DDR4 در الگوریتم رفرش آنهاست. رم DDR4 از برق بسیار کمتری استفاده می‌کند و محصول بسیار کارآمدتری است. این تفاوت رم DDR3 با DDR4 هم نکته‌ای است که حتما هنگام خرید رم باید مدنظر قرار دهید.

تشخیص رم ddr3 و ddr4

نرخ تاخیر

یک فرق رم DDR3 و DDR4، مربوط به نرخ تاخیر آنهاست. نرخ تاخیر یا زمان بندی حافظه، نشان‌دهنده میزان سرعت RAM شما در اجرای عملیاتی است که برای خواندن/نوشتن داده در حال ذخیره‌سازی، لازم است. نرخ تاخیر یا زمان بندی حافظه براساس نانو ثانیه سنجیده می‌شود. حال بیاید از منظر تفاوت DDR3 و DDR4، نرخ تاخیر را بررسی کنیم. رم DDR3 برای کامل کردن عمل خواندن، 13.75 ثانیه نیاز دارد در حالی که DDR4 حدود 14.06 نانوثانیه را صرف همین کار می‌کند. تفاوت آنها حدودا 2% است، اما می‌توان ادعا کرد که یک فرق رم DDR3 و DDR4، همین نرخ تاخیر آنها است. با توجه به تفاوت زیاد نرخ تاخیر، به سادگی تشخیص رم DDR3 و DDR4، انجام می‌گیرد.

نرخ تاخیر یکی از مهم ترین مبحث های این مقاله بوده است که پیشنهاد میشود توضیحات قرار گرفته را یکبار دیگر مطالعه کنید تا دقیقا متوجه تفاوت میان آنها شوید. در ادامه میتوانید به تفاوت بین حافظه رم DDR3 و DDR4 دسترسی داشته باشید که یکی دیگر از موارد مهم در این مبحث بشمار میرود.

ظرفیت حافظه

باید اعتراف کنیم که در این مقایسه همه جانبه، ظرفیت حافظه، برگ برنده رم DDR4 محسوب می‌شود. روز به روز بر اهمیت ظرفیت حافظه، افزوده می‌شود؛ به ویژه اگر به دنبال کارهای Multitasking یا گیمینگ باشید. در نتیجه، یکی از دلایل پیروزی DDR4 در این مقایسه، ظرفیت بالای این نوع رم است. تفاوت DDR3 و DDR4 به لحاظ ظرفیت حافظه بسیار زیاد است.

ظرفیت حافظه DDR3 از 512 مگابایت شروع شده و به 8 گیگابایت ختم می‌شود، در حالی که ظرفیت حافظه DDR4، از 2 گیگابایت تا 16 گیگابایت است. یعنی یک فرق رم DDR3 با DDR4 این است که ظرفیت یکی، دو برابر دیگری است. این اختلاف فاحش در ظرفیت حافظه، باعث می‌شود که عملکرد آنها هم تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشد. در واقع یکی از روش های تشخیص رم DDR3 و DDR4، نگاه کردن به ظرفیت حافظه آنها است. این تفاوت رم DDR3 و DDR4 در لپ تاپ، باعث تفاوت عملکردی قابل توجهی می‌شود. اگر بدنبال کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت ddr3 و ddr4 هستید پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

امروزه بسیاری از افراد براین باور هستند که سی پی یو و کارت گرافیک اصلی ترین نقش را در اجرای بازی های کامپیوتری دارند و در واقع رم بیهوده است. در ادامه قصد داریم به نکاتی در خصوص تفاوت رم ddr3 با ddr4 در بازی اشاره ای داشته باشیم. شاید توضیحات فوق در مورد سی پی یو و کارت گرافیک کمی درست باشد اما بدنیست بدانید در بازی هایی که بطور مداوم نیاز به عمل رفرش است رم خودرا نمایان میکند که یکی از بازی های داغ این حوزه بازی های فوتبالی بوده است که هرچقدر رم بالاتری داشته باشید قطعا کارایی و سرعت بهتری را در اختیار خواهید داشت.

قیمت

نهایتا به پرسش مهمی رسیدیم که بسیاری از مردم، دوست دارند پاسخ آن را بدانند. تفاوت DDR3 و DDR4 به لحاظ قیمت، چیست؟ آیا رم DDR4، ارزش سرمایه گذاری بیشتر را دارد؟ بسیار واضح و آشکار است که در قرن 21 هستیم و استفاده از رم DDR4، امری مسلم است؛ مگر اینکه کامپیوتر شخصی شما، بسیار قدیمی باشد. DDR4 برای شما عملکرد بهتر، ظرفیت بیشتر و کیفیت ساخت بهتر را به ارمغان می‌آورد و از هر لحاظ، از DDR3، سرتر است. لازم به ذکر است که قیمت در میان تمامی مقالات این چنینی نقش بسزایی داشته است که اگر بدنبال خرید محصولات این چنینی با اطمینان بالا هستید پیشنهاد میشود باما همراه باشید.

حتی اگر به خاطر صرف هزینه کمتر تصمیم به خرید DDR3 بگیرید، مطمئن باشید که ضرر خواهید کرد؛ چون مجبور خواهید شد از اجزا قدیمی کامپیوتر استفاده کنید تا با رم شما، سازگار باشند. در بازار امروز، DDR4 صد در صد ارزش هزینه کردن را دارد. اگر پنج سال پیش در حال نگارش این مطلب بودیم، قطعا چیز دیگری را توصیه می‌کردیم، اما امروزه DDR4، با ویژگی‌های منحصر به فردش، DDR3 را کاملا از میدان به در کرده است.

مقاله ای با موضوع تفاوت رم ddr3 و ddr4 در لپ تاپ در اختیار شما عزیزان قرار گرفت که در این زمینه به اطلاعات خوبی اشاره شد که اگر نکته و یا مورد دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار باشد و از قلم افتاده باشد را مدنظر دارید میتوانید آنرا در بخش نظرات برای ما ارسال کنید. همچنین اگر با سوال یا مشکلی در این زمینه مواجه هستید میتوانید در بخش نظرات باما همراه باشید که تمامی سوالات شما در این زمینه بطور کامل توسط کارشناسان بررسی و سپس پاسخ داده میشود. در ادامه میتوانید به رایج ترین سوالاتی که در این زمینه ممکن است با آنها مواجه شوید دسترسی داشته باشید.

کلام آخر

مقاله ای با عنوان تفاوت رم DDR3 و DDR4 در چیست؟ کدامیک بهتر است؟ به اتمام رسید که در این زمینه اطلاعات خوبی از نسل رم های 3 و 4 در اختیار شما قرار گرفته است که اگر در این زمینه با سوال یا مشکلی مواجه هستید میتوانید در نظرات باما همراه باشید. دقت داشته باشید که براساس اطلاعات بدست آمده نسل جدید رم های کامپیوتری که DDR5 باشد نیز در دست ساخت بوده و به زودی میتوانید اطلاعات خوبی را در مورد این فناوری  دریافت کنید.

در این مطلب، سعی کردیم به طور همه جانبه و دقیق، تفاوت DDR3 و DDR4 را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. نهایتا در این مقایسه موشکافانه، DDR4 پیروز میدان شد. نحوه تشخیص رم DDR4 هم در این مطلب به خوبی شرح داده شد. امیدواریم که این مطلب برای شما، مفید واقع شده باشد و به خوبی توان تشخیص رم DDR4 و DDR3 را داشته باشید. شما به هنگام خرید رم، چه فاکتورهایی را مدنظر قرار می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *