اخبار

بازگشت قابلیت ماینینگ به کارت‌های گرافیک RTX 30 با حذف قفل محدود کننده انویدیا

اگرچه درایور جدید GeForce 522.25، قابلیت‌ها و ویژگی‌های فراوانی را به کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا اضافه کرده است اما اکنون مشخص شده که این درایور قفل ضد ماینینگ LHR را هم از کارت‌های نسل قبل انویدیا حذف می‌کند و آن‌ها بازهم می‌توانند با نهایت قدرت و عملکرد به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند.

انویدیا روز گذشته درایور جدیدی را برای کارت‌های گرافیک خود منتشر کرد که برای نخستین بار از کارت GeForce RTX 4090 پشتیبانی می‌کند. این درایور همچنین موجب می‌شود که بازی‌های مبتنی بر رابط DirectX 12 با افزایش قابل توجه نرخ فریم دهی روبرو شوند. از دیگر قابلیت‌های جدید درایور GeForce 522.25 انویدیا می‌توان به پشتیبانی از فناوری DLSS 3 اشاره کرد که در حال حاضر به صورت اختصاصی تنها توسط کارت‌های سری RTX 40 در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اما به نظر می‌رسد در کنار این قابلیت‌های عالی، این درایور ویژگی‌ تازه‌ای را هم به کارت‌های نسل قبل انویدیا یعنی کارت‌های RTX 30 آورده است. درایور GeForce 522.25 که برای سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس منتشر شده سبب می‌شود قفل ضد ماینینگ Lite Hash Rate یا LHR از کارت‌های گرافیک سری RTX 30 حذف شود و این محصولات بار دیگر قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال را با تمامی توان پیدا کنند. البته پس از معرفی این قفل از سوی انویدیا، برنامه‌های استخراج رمز ارز مختلفی منتشر شد که می‌توانست ‌آن را غیرفعال کند و از تمامی ظرفیت کارت گرافیک به منظور استخراج رمز ارزها بهره بگیرد.

حذف قفل ماینینگ انویدیا در درایور GeForce 522.25

با حذف این قفل ماینینگ، تمامی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30-series LHR و همچنین GeForce RTX 3070 Ti، RTX 3080 Ti و RTX 3090 ti بار دیگر می‌توانند با تمامی قدرت و توان خود به منظور استخراج رمز ارزها مورد استفاده قرار بگیرند.

قفل ماینینگ LHR سال گذشته از سوی انویدیا معرفی و در بخشی از کارت‌های گرافیک این شرکت پیاده سازی شد تا استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال نتوانند از آن‌ها استفاده کنند. در حالی درایور GeForce 522.25 سبب حذف این قفل می‌شود که اتریوم، محبوب‌ترین رمز ارزی که با استفاده از کارت گرافیک استخراج می‌شود مدتی است به الگوریتم Proof-of-Stake یا اثبات سهام منتقل شده است و دیگر به نظر نمی‌رسد به الگوریتم‌های ماینینگ با استفاده از کارت گرافیک منتقل شود.

در همین رابطه بخوانید:

– درایور جدید کارت‌های گرافیک انویدیا نگارش GeForce 522.25 پایدار با انفجار کارایی [دانلود کنید]
– قفل ضد ماینینگ کارت های گرافیک انویدیا به طور کامل شکسته شد
– بازگشت قفل بی خاصیت انویدیا با درایور جدید

با استفاده از الگوریتم اثبات سهام در شبکه اتریوم انتظار می‌رود دیگر از کارت‌های گرافیک به منظور استخراج این رمز ارز استفاده نشود؛ اما دیگر الگوریتم‌ها نظیر Autolykos که در پلتفرم Ergo مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانند از کارت‌های گرافیک به منظور استخراج رمز ارزها استفاده کنند. البته پلتفرم Ergo به گونه‌ای طراحی شده است که به صورت خودکار قفل‌های LHR را غیرفعال کند اما استفاده از این قابلیت محدودیت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

منطقی است اکنون که کارت‌های گرافیک نمی‌توانند به منظور استخراج رمز ارزها مورد استفاده قرار بگیرند انویدیا قفل LHR را برای همیشه در آن‌ها غیرفعال کند. این موضوع می‌تواند به عنوان یک محرک سبب شود که کارت‌های گرافیک RTX 30 بازهم مورد توجه کاربران قرار بگیرند. با توجه به اینکه عرضه این کارت‌های گرافیک قرار است همچنان ادامه پیدا کند به نظر می‌رسد حذف این قفل ماینینگ کاری هوشمند و معقولانه باشد.

باید دید که آیا در آینده الگوریتم‌های جدیدی به منظور استخراج رمز ارز با استفاده از کارت‌های گرافیک معرفی می‌شود یا خیر. این الگوریتم ها می‌تواند قابلیت ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیک را احیا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *